Marcos GT 1800 LHD 1965

Beschrijving

Als auto liefhebber is er meestal wel één merk waar je extra veel sympathie voor hebt.Voor mij is dat al vanaf mijn jeugd het Engelse Marcos geweest en nu is het eindelijk gelukt om een LHD Marcos GT 1800 te kopen.

Marcos werd in 1959 opgericht in Dolgellau, Noord-Wales, door Jem Marsh en Frank Costin. De Marcos GT is ontworpen rond Jem Marsh, die 1,93 m lang was, dus hoewel de auto extreem laag is en soms lastig te betreden, biedt hij plaats aan verrassend lange bestuurders.
Eerdere auto's hebben een Triumph Herald-voorwielophanging; later werd een Ford MacPherson-opstelling gebruikt. Hoewel met een houten chassis, werd de voorwielophanging gemonteerd in een stalen subframe. De eerste 33 Marcos hebben een De Dion-achterwielophanging; latere auto's gebruiken een meer conventionele en goedkopere as van Ford herkomst.

De hier aangeboden Marcos betreft 1 van de 33 Marcos GT 1800's met een De dion achteras en het luxe dashboard met prominente middenconsole.
Voorzien van de originele Volvo B18B motor en een Volvo M41 handgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen met een elektrisch bediende overdrive.
Daarnaast links gestuurd en daarmee een bijzonder zeldzame auto.
De Marcos komt uit een verzameling van een liefhebber en is netjes bijgehouden. Dit wordt onderbouwd met een map vol facturen.
In 2000 is de Marcos professioneel gerestaureerd en sindsdien uitsluitend als hobby auto gebruikt.

De Marcos GT 1800 (Wikipedia)

De auto werd voor het eerst geïntroduceerd als de Marcos 1800 in 1964, met een houten chassis en een Volvo P1800-motor. Latere modellen hadden een stalen chassis en over het algemeen Ford-motoren, hoewel er ook andere beschikbaar waren.

In 1964 werd de glasvezel-bodied Marcos 1800 GT geïntroduceerd, met de gietijzeren viercilinder Volvo 1778 cc B18 motor met overdrive versnellingsbak en een De Dion achteras. Het was een sensatie toen het voor het eerst werd getoond op de Racing Car Show van 1964. Dit zou het ontwerp worden dat meer dan 30 jaar bekend zou worden bij sportwagenliefhebbers, ook al zou het originele multiplex chassis later worden vervangen door een stalen chassis en ook het futuristische geschulpte dashboard verdween na een paar jaar. Het multiplex chassis was aan elkaar gelijmd uit 386 afzonderlijke stukken en was niet alleen licht en sterk, maar vereiste ook een minimale investering vooraf om te bouwen.

De extreem lage Marcos vereist een bijna liggende rijpositie met vaste stoelen, lager gemonteerd dan de vloer van de auto. In plaats van de stoelverstelling kan de hele pedaalset naar voren en naar achteren worden bewogen met een knop op het dashboard. Deze opstelling, met de vaste stoelen, bleef bestaan ​​tot het einde van de Marcos-productie eind 2007. De originele Marcos 1800 had een dashboard met een prominente middenconsole, een vrij duur ontwerp dat het niet overleefde op de latere Ford-motor auto's. Het hele neusgedeelte, met een lang en taps toelopend ontwerp, is aan de voorkant scharnierend en word vastgehouden door grendels achter de voorwielkasten.

De Volvo-motor B18B heeft 96 pk 108 pk (81 kW), genoeg voor een topsnelheid van 116 mph (187 km/h) en een tijd van 0-60 mph van 8,2 seconden. 
Marcos was succesvol in de competitie, maar de nogal dure 1800 verkocht echter erg langzaam, en na de eerste 33 auto's werd de De Dion-achterwielophanging vervangen door een goedkopere Ford-as. De prijs werd verlaagd van £ 1500 naar £ 1340, maar het was niet genoeg om de auto winstgevend te maken. In 1966 werd de 1800 vervangen door de 1500 met Ford-motor om de kosten verder te verlagen.
De GT 1800 is de enige Marcos die in aanmerking komt voor historisch racen en is als zodanig momenteel veel waardevoller dan latere modellen.

Verkoop info

Inruil van een personenauto is altijd bespreekbaar.

Voor bezichtiging svp een afspraak maken.

Bij vragen kun je bellen, appen of mailen.

Deze advertentie tekst is zorgvuldig samengesteld. U kunt er echter geen rechten aan ontlenen. Mochten er onverhoopt onduidelijkheden of onjuistheden in staan, dan verontschuldigen we ons hiervoor.

Samenvatting

Algemene kenmerken

Merk & Model: Marcos GT
Uitvoering: 1800 LHD
Bouwjaar: 01-06-1965
Kenteken: AL-82-07
Kilometerstand: 84.630 km
APK: nvt
Prijs: ntbp
BTW/Marge: Marge
Carrosserie: Coupé
Aantal deuren: 2 deurs
Aantal zitplaatsen: 2
Kleur: Groen
Bekleding: Zwart kunstleder
Brandstof: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld 4V
Motorinhoud: 1778cc
Aantal cilinders: 4 cilinder
Vermogen: 108pk
Topsnelheid: 187 km/u
Acceleratie: 8,2 sec 0-60mp/h

Opties en extra's

  • DE Dion achteras
  • B18B motor
  • Verstelbare pedaalbox
  • Hoofdsteunen voor
  • Lichtmetalen velgen
  • Middenarmsteun voor
  • Onderhoudsmap aanwezig
  • Radio/Cassette
  • Sportstoelen
  • Startonderbreking

Bureau van den Oever