Onze vakantie eend staat te koop.
Vanaf 2013 hebben we deze 2CV achter onze camper mee op vakantie genomen.
De eerste jaren met een triangel trekstang en later mocht hij comfortabel op een aanhanger mee naar Frankrijk en Italië rijden.
Onze eend heeft ons naar de mooiste plekjes gebracht en nooit laten staan.
De camper is echter verkocht en de eend staat zichzelf daardoor te vervelen in de garage.
Vandaar dat we een nieuw baasje zoeken die met hem op vakantie wil.
Het betreft de luxe Charleston uitvoeren met daarbij enkele nuttige accessoires zoals een bagagerek en een trekhaak. Daarnaast wordt de triangel en verlichtingsbord meegeleverd, zodat je hem aan de trekhaak kunt koppelen.
Onze 2CV6 is technisch in een hele goede staat. Optisch heeft hij zo links en rechts zijn littekens. De lak is wat vaal en hij heeft een deukje opgelopen in St Tropez, een kras op de portier uit de Tarn en een deukje in de motorkap door een iets te steile helling in Italië….
Het betreft één van de laatste 2Cv’s. Het bouwjaar is 1989 en hij is daardoor voorzien van remschijven en gordels (wel zo fijn in de bergen).
Onlangs weer helemaal gecontroleerd en de APK keuring is weer geldig tot april 2024.
Citroen 2CV Wikipedia
De 2PK, 2CV (Frans: Deux chevaux), in België veelal geit(je) genoemd en in Nederland vaak (lelijk) eend(je), is een auto van de Franse autofabrikant Citroën. De afkorting staat voor 'Deux Chevaux Vapeur', dat twee paardenkracht betekent, een maat die het resultaat is van de ingewikkelde berekening van de Franse wegenbelasting. De serieproductie van de 2CV liep van 11 juli 1949 tot en met 27 juli 1990. In die periode zijn er 5.144.966 van gebouwd, waarvan 3.898.631 2CV-eenden en 1.246.335 2CV-besteleenden;
Na de dood van André Citroën en de overname van het bedrijf door bandenfabrikant Michelin besloot de nieuwe leiding van autofabrikant Citroën in 1935 een kleine auto te ontwikkelen die geschikt diende te zijn voor het ruige Franse platteland: de TPV, oftewel Toute Petite Voiture. Projectleider en stuwende kracht Pierre-Jules Boulanger omschreef het doel als "een paraplu op vier wielen". Op basis van marktonderzoek werd besloten dat het een voertuig moest worden dat twee boeren met 50 kilogram aardappelen kon vervoeren of een vat met 50 liter wijn. Ook gaat het verhaal dat het de mogelijkheid moest bieden om een schaap in de auto mee te nemen. De auto moest hierbij zo comfortabel zijn dat eieren in een mand niet zouden breken wanneer de auto over een stuk omgeploegd land zou rijden. Overige eisen waren dat de auto vooral zuinig, betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen moest zijn: een boerin moest ermee naar de markt kunnen rijden. Ook moest de boer, met zijn zondagse hoed op, erin passen zodat hij per auto naar de kerk kon. Het uiterlijk van de wagen werd niet belangrijk geacht.
Oorspronkelijk plaatste men uit besparingsoverwegingen slechts één koplamp. Nadat echter een prototype tijdens een proefrit was aangereden, doordat de tegenligger dacht met een motorfiets te maken te hebben, werd het model wél voorzien van twee koplampen.Er werd een auto ontwikkeld die aan het merendeel van die eisen voldeed, maar hij was zeker nog niet klaar voor productie. Citroën was van plan een prototype van de auto te presenteren op de Salon de l'Automobile van oktober 1939, maar vanwege de Tweede Wereldoorlog werd deze Salon afgelast.
Na de oorlog, en na grondige verandering van het oorspronkelijke ontwerp, werd de auto op donderdag 7 oktober 1948 tijdens de Autosalon van Parijs aan pers en publiek voorgesteld. Een journalist zou het wagentje "Lelijk Eendje" hebben genoemd, deze benaming (of kortweg "Eend") is in het Nederlands een geuzennaam geworden.
De serieproductie van de 2CV begon 11 juli 1949. In het begin werd ze voornamelijk aan boeren (primaire doelgroep), zorgverleners als huisartsen en bekende Franse kunstenaars (gratis reclame) geleverd. De Franse plattelanders waren direct enthousiast, wat de wachttijd liet oplopen tot drie jaar. Nederland was in 1952 het eerste exportland voor de 2CV. Echter, in het begin werd de wagen in Nederland slecht verkocht, waarschijnlijk vanwege het uiterlijk. De laatste 2CV werd op vrijdag 27 juli 1990 geproduceerd.
In 1980 kwam de 2CV Charleston op de markt. Deze uitvoering wordt wel gezien als de krachtigste maar ook mooiste van de 2CV's. Deze hebben een sierlijk patroon van rood (Rouge Delage) en zwart. De Charleston was zo populair dat deze een reguliere productieversie werd. Vanaf 1982 was de Charleston ook in de combinatie geel (Jaune Hélios) met zwart verkrijgbaar. Vanaf 1983 werd de geel-zwartvariant vervangen door een kleurencombinatie van twee grijstinten (Gris Nocturne en Gris Cormoran). De laatste 2CV die in 1990 van de band rolde was een Charleston.
Verkoop info
Deze 2CV komt van de derde eigenaar en alle sleutels zijn bij de auto aanwezig.
Inruil van een personenauto is altijd bespreekbaar.
Voor bezichtiging svp een afspraak maken.
Bij vragen kun je bellen, appen of mailen.
Deze advertentie tekst is zorgvuldig samengesteld. U kunt er echter geen rechten aan ontlenen. Mochten er onverhoopt onduidelijkheden of onjuistheden in staan, dan verontschuldigen we ons hiervoor.
Merk & Model: | Citroën 2CV6 |
Uitvoering: | Charleston |
Bouwjaar: | 06-1989 |
Kenteken: | ZG-PL-30 |
Kilometerstand: | 103.137km |
APK: | 26-04-2024 |
Prijs: | VERKOCHT |
BTW/Marge: | Marge |
Carrosserie: | Cabriolet |
Aantal deuren: | 4 deurs |
Aantal zitplaatsen: | 4 |
Kleur: | Rouge Delage / Noir (Bordeaux rood / zwart) |
Bekleding: | Grijs stof |
Brandstof: | Benzine |
Transmissie: | Handgeschakeld 4V |
Motorinhoud: | 602cc |
Aantal cilinders: | 2 luchtgekoeld |
Vermogen: | 21 kW (29pk) |
Topsnelheid: | 115 km/u |
Acceleratie: | 35 sec 0-100km/u |
Bureau van den Oever