Lotus Super Seven serie 3 Holbay LHD
Beschrijving

Een originele aluminium body Lotus Super Seven met de 1600cc Lotus 7S Holbay engine.

Dit betreft geen replica, maar een originele Lotus Super Seven S3.

Deze Lotus 7 S3 is afkomstig van een autoliefhebber die hem in 2003 gekocht heeft.
Bij deze eigenaar is de Seven in een verzameling terecht gekomen en nauwelijks gebruikt.

In 2019 is de Lotus weer uit het de verzameling gehaald en helemaal up-to-date gebracht.
Er is toen voor c.a. € 4.000,= aan onderhoud uitgevoerd, waaronder:
Onderhoudsbeurt
Stuurhuis gereviseerd
Nieuwe gaskabel
remleidingen vervangen
Remdelen vervangen
Carburateurs afgesteld
Stuur verplaatst naar links
Wielen uitgelijnd

Momenteel is de Seven uitgevoerd met 14 inch Revolution velgen, daarnaast worden de originele wielen meegeleverd bij de verkoop.
Bij de Lotus kenners gaan er voelsprieten wakker worden als er over een Holbay motor wordt gesproken.
De Super 7S Holbay was vanaf 1969 een dure versie van Lotus die maar liefst 1600 engelse ponden koste.
In die tijd koste hij dus meer dan een Jaguar 240 Saloon!
Om die reden werden er maar weinig Sevens met deze motor geleverd en heden ten dagen is de Holbay engine daardoor een veel gezochte motor.

Door de leeftijd is deze Lotus belastingvrij en in juni van dit jaar wordt hij 50 jaar oud en is een APK keuring ook niet meer verplicht.
Op dit moment heeft de Lotus ook geen APK keuring omdat er onder andere geen verwarming in zit en dat is een verplichting bij de keuring.

Lotus Super Seven Wikipedia

De Lotus “7” werd in 1957 uitgebracht; en kreeg zijn naam van een eerder door Lotus afgewezen model dat voor de formule 2-races zou worden gebruikt.

De Lotus Seven of Lotus “7” was een kleine, heel lichte en heel eenvoudig ingerichte tweezits open sportwagen die destijds van 1957 – 1972 door Lotus Cars werd gebouwd. De “7” werd ontworpen door Colin Chapman volgens een toen zeer vooruitstrevend denkbeeld; zo veel mogelijk vermogen door een zo simpel mogelijke uitvoering en door zo min mogelijk gewicht.

De wagen kon gewoon op de weg gebruikt worden maar was met enkele kleine aanpassingen ook zeer geschikt voor op het circuit. Het model was daarom erg succesvol en er werden meer dan 2500 stuks als Lotus “7” verkocht.

Gebaseerd op de eveneens door Colin Chapman geproduceerde Lotus “6” werd de “7” aangedreven door een 1172 cc-Ford-zijklepper die 40 pk vermogen leverde. Deze goedkope sterke motor was specifiek geschikt voor lowbudget races. Andere mogelijke opties waren een BMC A-serie of een Coventry Climax motor.

Hoewel de Lotus “7” gewoon op straat mocht rijden werd hij ontworpen voor het circuit. Een licht gewicht was volgens Chapman dus van groot belang. Het ontwerp werd uitgerust met een voorin geplaatste motor en aandrijving op de achterwielen. Een bijzonder licht van vierkante holle stalen buizen gemaakt chassis werd afgewerkt met gewone aluminium panelen als carrosserie. De panelen waren zo recht en vlak mogelijk gehouden om kostenbesparend te werken en om dezelfde reden was de wagen uitgerust met eenvoudige plastic deuren die rechtstreeks aan de voorruitsteunen werden bevestigd. Ook de neus en de spatborden waren oorspronkelijk van aluminium, maar deze werden in de latere S2- en S3-modellen door fiberglas onderdelen vervangen.

De Lotus “7” serie 2 (S2) werd in 1960 uitgebracht en serie 3 (S3) in 1968. In 1970 wijzigde Lotus chassis en vorm van de wagen en bracht deze als de serie 4 (S4) uit. Bij deze wagen werd het grootste deel van de aluminium carrosserie vervangen door kunststofdelen.

In 1969 voegde Lotus een nieuwe prestatiegerichte Super 7 toe aan zijn assortiment - de Lotus Super 7 S3 Holbay S had een door John Read ontwikkelde 1558cc Holbay-tuned crossflow-motor met een indrukwekkende 120 pk en gekoppeld aan een close-ratio handgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen. Een op de bestuurder gericht aanbod, deze topklasse Super 7 woog slechts 600 kg en hielp hem bij het voltooien van het traditionele 0-60 mph-streepje in slechts 6,2 seconden, de kwart mijl werd verzonden in slechts 15 seconden, de topsnelheid was een beweerde 114mph. De financiële kosten voor al deze prestaties en exclusiviteit waren echter nogal duur voor de periode - met een prijs van £ 1600, was de Super 7 S3 Holbay S meer dan twee keer zo duur als een standaard Lotus Super 7 uit die tijd.
Het nieuwe model werd voor het eerst met trots getoond op de Racing Car Show van januari 1969 in Londen: De 7S genoemd
Het kwam met een hoger prestatieniveau en Lotus noemde het de “ultieme 7”.

 Motor:

Lotus 7S Holbay getunede Ford [Cortina 1600] Crossflow, 1598 cc

 De Holbay-motor was gebaseerd op het Kent 1600-blok, met een gebalanceerde en gas gestroomde kop, een hoge nokkenas, speciale Hepolite-zuigers, een hogere compressieverhouding van 10:1, een viertakt uitlaatspruitstuk en dubbele Weber 40DCOE-carburateurs. Met een vermogen van 120 pk bij 6.200 tpm was dit verreweg de krachtigste motor die tot nu toe op een 7 was gemonteerd

 Verkoop info

Alle sleutels zijn bij de auto aanwezig.

Inruil van een personenauto is altijd bespreekbaar.

Voor bezichtiging svp een afspraak maken.

Bij vragen kun je bellen, appen of mailen.

Deze advertentie tekst is zorgvuldig samengesteld. U kunt er echter geen rechten aan ontlenen. Mochten er onverhoopt onduidelijkheden of onjuistheden in staan, dan verontschuldigen we ons hiervoor.

Samenvatting

Algemene kenmerken

Merk & Model: Lotus Super Seven
Uitvoering: S3
Bouwjaar: 06-1972
Kenteken: DX-02-XP
Kilometerstand: 61.669 km
APK: nvt
Prijs: VERKOCHT
BTW/Marge: Marge
Carrosserie: Cabriolet
Aantal deuren: 2
Aantal zitplaatsen: 2
Kleur: Grijs metallic
Bekleding: Zwart kunst leder
Brandstof: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld 4V
Motorinhoud: 1598cc
Aantal cilinders: 4
Vermogen: 122pk
Topsnelheid: 183 km/u
Acceleratie: 6,5 sec 0-100km/u

Opties en extra's

  • 14 inch 4 Spoke classic Revolution wheels (5x)
  • 1589cc Holbay engine
  • Coillover schokdempers
  • Dakje
  • Electrische Fan
  • Houten pookknop
  • Hoofdstroom schakelaar
  • Lederen stuur
  • Olie koeler
  • Smith instrumenten

Bureau van den Oever