Marcos Mantara Spyder LHD 1998
Beschrijving

Een bijzondere Marcos Mantara Spyder LHD; nieuw geleverd in België en 15 jaar geleden naar de tweede eigenaar in Duitsland gegaan.
De Mantara is een hand gebouwde Engelse sportwagen met een krachtige 3.9 liter V8 en een handgeschakelde 5 versnellingsbak.
Het is zowel een sensatie om deze auto te rijden als om naar te kijken. Op het moment dat je naast de auto staat kun je nog niet begrijpen hoe laag de auto in werkelijkheid is. Toch pas je er met een lengte van 1.90 nog in, waarbij het in en uitstappen wel wat lenigheid vereist.
Deze specifieke Mantara is de laatste 15 jaar in het bezit geweest van een Nederlandse arts woonachtig in Duitsland. Onderdeel van een kleine collectie van bijzondere auto's en in 2022 naar Nederland gekomen.
Volledig origineel en schadevrij en met slechts 61.000 kilometer gereden staat hier weer een bijzondere auto te koop.

Marcos (Wikipedia)

Marcos werd in 1959 opgericht in Dolgellau, Noord-Wales, door Jem Marsh en aerodynamicus Frank Costin (MarCos).
Costin had eerder gewerkt aan de Havilland Mosquito jachtbommenwerpers en van daaruit kwam hij op het idee om multiplex te gebruiken voor het bekende chassis van de eerste series Marcos.
Het bedrijf verhuisde in 1963 naar een omgebouwde molen in Bradford on Avon, Wiltshire en in 1971 verhuisden ze naar een speciaal gebouwde fabriek van £ 125.000 in het nabijgelegen Westbury.
Problemen met de export van auto's naar de VS en de verhuizing naar het dure nieuwe pand leidden tot financiële problemen, en in 1971 ging Marcos failliet
Marsh bleef in de autobranche en kocht in 1976 de rechten op de naam Marcos terug. In 1981 werd het merk opnieuw gelanceerd met de Marcos V6 coupé, die als bouwpakket werd verkocht. Het ontwerp evolueerde om zowel Rover- als Ford V8-motoren te bevatten, evenals de overgang van kitcars naar volledig in de fabriek gebouwde auto's, voordat het bedrijf in 2000 opnieuw failliet ging.

Marcos Mantara
In 1992 verliet Marcos de kitcar-business, alle auto's werden vanaf dat moment in de fabriek gebouwd en lanceerde de Marcos Mantara die in beperkte aantallen via dealers werd verkocht. Het belangrijkste verschil tussen de Mantara en de Mantula was de toepassing van MacPherson-voorwielophanging in plaats van de Triumph-ophanging en bijbehorende scharniergewrichten. Deze verandering resulteerde in een breder spoor vooraan, een andere motorkap en uitlopende voorbogen. Ook werden de achterwielkasten en achterlichten veranderd om de auto een moderner uiterlijk te geven. Voor het eerst was ook stuurbekrachtiging beschikbaar. De Mantara werd standaard aangedreven door een 3,9-liter Rover V8 met brandstofinjectie.

Autotest Autoweek

De Marcos Mantara is een sportwagen van het type zoals ze alleen in Groot-Brittannië gebouwd worden. Een ontwerp dat 35 jaar teruggaat en in de 'open top' Marcos Mantara Spyder nog steeds actueel blijkt.
Wie voor het eerst oog in oog staat met een Marcos, zal even moeten slikken. Hij is enorm laag - een indruk die door de slanke motorkap nog wordt versterkt. De sensueel gelijnde neus, die op dezelfde manier scharniert als bij een Jaguar E-Type, loopt uit in een spits gevormde, wijd opengesperde haaiebek. Het achteraanzicht is eveneens heel eigenzinnig met een hoog ruggetje dat erg schuin afloopt maar toch onverwacht veel plaats biedt aan wat bagage.

Het beproefde recept: men neme een onverwoestbaar buizenchassis, hang daar een dikke motor in en beklede het geheel met een in het oog springende kunststof huid. Had de overgrootvader van de Mantara nog een 1,8-liter vierpitter, de moderne Marcos is pas tevreden met een 3,9-liter (Rover) V8. Voor de Mantara heeft hij 190 paardenkrachten paraat en de slechts 1080 kg wegende auto komt daar bijzonder goed mee uit de voeten. 

Als we diep door de knieën gegaan zijn en ons lijf achter het stuur hebben gemanipuleerd, wacht een nieuwe verrassing. Vrijwel automatisch grijp je naar verstelhendels voor de stoel, maar... niks. Je moet de stoel maar nemen zoals hij is. Het verrassende is dat de pedalen verstelbaar zijn: met een knopje onder de stuurkolom laat je ze elektrisch naar de juiste positie bewegen. 

Start de motor en het diepe gesputter uit de uitlaat bezorgt menigeen kippenvel. 
We geven flink gas en schakelen onder begeleiding van dat mooie, volle uitlaatgeluid een steeds hogere versnelling in. De koppeling grijpt later aan dan gebruikelijk en er is niet echt plaats om je linker voet te parkeren. De versnellingsbak vraagt enige gewenning, maar laat zich dan goed bedienen. Met de kap open en de ramen neer buldert de wind flink langs je oren op hogere snelheden. Het echte sportkarakter merk je ook aan de vering die je nooit in het ongewisse laat over ook maar de kleinste details van het wegdek. De besturing is zoals je hem van een dergelijke auto verwacht: zeer direct en met een goed gevoel. Door zijn lage zwaartepunt laat de Marcos zich moeiteloos hard door elke bocht sturen, waarbij hij lang een neutraal stuurkarakter houdt. Wel moet je altijd bij de les blijven; de Mantara reageert meer dan gewone auto's op richels en dergelijke. Ook bij harde remacties vergt hij iets meer aandacht van de bestuurder. Dat zijn allemaal ingrediënten die bij het speciale karakter van de Marcos horen.

Verkoop info

Bij de Marcos mantara worden twee mappen met historie, originele owners handboek, originele folder en beide sleutels meegeleverd.Inruil van een personenauto is altijd bespreekbaar.

Voor bezichtiging svp een afspraak maken.

Bij vragen kun je bellen, appen of mailen.

Deze advertentie tekst is zorgvuldig samengesteld. U kunt er echter geen rechten aan ontlenen. Mochten er onverhoopt onduidelijkheden of onjuistheden in staan, dan verontschuldigen we ons hiervoor.

Samenvatting

Algemene kenmerken

Merk & Model: Marcos Mantara Spyder
Uitvoering: 3.9 ltr V8 LHD
Bouwjaar: 12-06-1998
Kenteken: R-065-KK
Kilometerstand: 61.041 km
APK: 19-10-2024
Prijs: VERKOCHT
BTW/Marge: Marge
Carrosserie: Cabriolet
Aantal deuren: 2
Aantal zitplaatsen: 2
Kleur: Star Silver metallic
Bekleding: Blauw leder
Brandstof: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld 5V
Motorinhoud: 3946 cc
Aantal cilinders: 8
Vermogen: 140 KW / 190 pk
Topsnelheid: 225 km/u
Acceleratie: 5,4 sec 0-100 km/u

Opties en extra's

  • Bumpers in kleur van de carrosserie
  • Centrale deurvergrendeling, afstandbediend
  • Electrische ramen
  • Electrisch verstelbare pedalen
  • Elecctrisch verstelbare spiegels
  • Elektrische verwarmde voorruit
  • Lederen bekleding
  • Lichtmetalen velgen
  • Onderhoudshistorie
  • Radio/CD wisselaar
  • rembekrachtiging
  • Sportstoelen
  • Startonderbreking
  • Stuurbekrachtiging
  • Verstelbaar stuur
  • Warmtewerend getint glas

Bureau van den Oever