Een zeldzame PGO Speedster 2 uit 2005, origineel Nederlands geleverd en van de eerste eigenaar.
Deze PGO heeft zijn leven tot nu toe doorgebracht bij een echte liefhebber en is uitsluitend bij mooi weer naar buiten geweest. Uiteraard met het dak open en genietend van de heerlijke atmosferische 2.0 liter motor die deze lichte cabriolet moeiteloos sportieve prestaties levert.
Ondanks (of dankzij) de acceleratie van 0 naar 100km/u in 7 seconden, is het een heerlijke toerauto die absoluut niet nerveus rijdt of oncomfortabel hard is afgeveerd. Zijn topsnelheid van 215 km/u heeft hij in zijn leven nooit bereikt, maar dat is denk ik ook niet nodig.
De Speedster is uitgevoerd in het klassieke Sherwood Vert groen metallic en voorzien van mooi bruin lederen bekleding. Daarbij ontbreekt de airconditioning, elektrisch verstelbare spiegels en ramen ook niet. Het is kortom een heerlijke auto om ook langere ritten met veel plezier te rijden.
Voor de mensen die niet bekend zijn met het Merk PGO: Je kunt het principe een beetje vergelijken met het Nederlandse Donkervoort. Beide fabrikanten hebben een icoon uit de auto wereld genomen om er een meer eigentijdse sportauto van te maken.. Hierbij heeft Donkervoort gekozen voor een meer hardcore auto en PGO voor een benaderbare toer auto.
DE PGO is in een bijzonder nette liefhebbers staat en het onderhoud is in 2022 voor het laatst uitgevoerd waarbij ook de airconditioning opnieuw geserviced is.
PGO Automobiles
Het merk PGO Automobiles werd in 1980 gelanceerd door drie broers: Patrick, Gilles en Olivier Prévôt, hun initialen vormen de merknaam.
Aanvankelijk was het doel om AC Cobra-replica sportwagens te vervaardigen. Later werd de activiteit gericht op een reproductie van de Porsche 356, op een basis van de Volkswagen kever.
In 2000 creëerde PGO Automobiles een prototype van een voertuig dat op de Autosalon van Parijs werd gepresenteerd: de Speedster II.
Deze auto had een eigen ontwikkeld onderstel, waarbij techniek van de Peugeot 206 GTI werd gebruikt. De eerste generatie Speedster 2 werd uiteindelijk van 2004 tot 2009 gebouwd.
In de zomer van 2017 ging PGO failliet, maar vrij snel daarna werd het bedrijf weer nieuw leven in geblazen en momenteel worden er in Alès Frankrijk weer Speedsters met de hand gebouwd.
De huidige modellen maken gebruik van Mini Cooper S motoren en hebben in basis nog steeds de vriendelijke Porsche 356 uitstraling.
Autotest Autoweek
De PGO Speedster II ademt de sfeer van weleer, vanwege z'n onmiskenbare verwijzing naar de Porsche 356 Speedster, zowel qua uiterlijk als in naam. Onder de retrokoets schuilt echter moderne techniek, afkomstig van de Peugeot 206 GTI.
PGO staat voor Pierre, Gerard en Olivier, drie Zuid-Franse autoenthousiasten die sinds twintig jaar replica's bouwen. Onder meer van de Porsche 356 Speedster. Porsche heeft ze echter verboden nog langer de roadster te dupliceren. Het veto van de Duitse fabrikant vormde de aanzet voor PGO om een eigen auto te ontwerpen, die nog wel nadrukkelijk naar de Speedster knipoogt, maar Porsche niet voor het hoofd stoot: de Speedster II. Die maakt in eerste instantie de indruk een mislukte kopie van een Porsche 356 Speedster te zijn. Maar hoe langer je kijkt, hoe meer hij bekoort. Vergeet de Porsche, de PGO heeft z'n eigen schoonheid.
Het sneeuwt, geen wonder dat de importeur 'm heeft klaargezet met het dakje omhoog. We rijden weg met het dak gesloten. Je moet het hoofd 'bukken' om door de kleine ruitjes te kunnen turen. De binnenspiegel zit danig in de weg en de dode hoeken zijn gigantisch. Het mag de pret niet drukken; een roadster hoort Spartaans te zijn. Je zit tamelijk dicht op het sportstuur en de klokkenwinkel. Tussen de grote instrumenten hebben de controlelampjes een plaatsje. De middenconsole ziet er simpel uit, maar voor de audio-installatie is geen plek. Onder het motto 'daar dan maar', hangt 'ie onder het dashboard aan de passagierszijde.
De zit achter het stuur geeft je de indruk dat je met een echte 'mannenauto' te maken hebt, die met de nodige fysieke kracht gemend moet worden. Maar de PGO Speedster rijdt heel geciviliseerd. Schakelen gaat van een leien dakje; het gevoel is bekend en vertrouwd. De bak van de Speedster is afkomstig uit de Peugeot 206. Hij stuurt ook precies en met veel gevoel, maar zeker niet zwaar. De PGO is eigenlijk een heel makkelijke auto.
Voor de achteras, vlak achter je rug, ligt de 138 pk sterke 2,0-litermotor uit de 206 GTI. Die heeft geen enkele moeite met de 930 kilogram zware Fransman. In minder dan 7 seconden accelereert de roadster van 0 naar 100 km/h en de top ligt boven de 200 km/h.
De vernieuwde Speedster heeft een uitlaattraject van sportieve snit, uitmondend in twee dikke pijpen die onder de achterbumper uitpriemen. De PGO is geen lawaaipapegaai, maar het geluid is sportief en past bij de auto. We gooien de kap open om het motorgeluid nog beter in ons te kunnen opnemen. Diep weggedoken in onze stoel geven we de Speedster II de sporen. Het voorruitje slaagt er maar ten dele in de rijwind buiten te houden.
De Speedster II heeft een vergevingsgezind onderstel. Je kunt heel ver gaan met de PGO, voordat voor- dan wel achterzijde een eigen leven gaat leiden. Te hard een bocht in resulteert in onderstuur. De achterwielaandrijver is tot overstuur te provoceren wanneer je in de bocht gewoon op het gas gaat staan, maar hij laat zich ook eenvoudig weer in het gareel dwingen met een toefje tegenstuur. Het onderstel, dat ook uit de magazijnen van Peugeot komt, geeft oneffenheden in het wegdek vrij hard door. Hij toont zich extreem stijf. Het stalen buizenchassis kan tegen een stootje en is extra verstevigd voor de noodzakelijke veiligheid. De carrosserie is opgetrokken uit gewapend polyester. Geen wonder dat de tweelitermotor wel raad weet met de tweezitter.
Verkoop info
De hier aangeboden PGO Speedster 2 komt van de eerste eigenaar en alle sleutels en boekjes zijn bij de auto aanwezig.
Inruil van een personenauto is altijd bespreekbaar.
Voor bezichtiging svp een afspraak maken.
Bij vragen kun je bellen, appen of mailen.
Deze advertentie tekst is zorgvuldig samengesteld. U kunt er echter geen rechten aan ontlenen. Mochten er onverhoopt onduidelijkheden of onjuistheden in staan, dan verontschuldigen we ons hiervoor.
Merk & Model: | PGO Speedster II |
Uitvoering: | 2.0 16V |
Bouwjaar: | 28-04-2005 |
Kenteken: | 34-RK-FS |
Kilometerstand: | 10.629 km |
APK: | 10-05-2023 |
Prijs: | VERKOCHT |
BTW/Marge: | Marge |
Carrosserie: | Cabriolet |
Aantal deuren: | 2 |
Aantal zitplaatsen: | 2 |
Kleur: | Sherwood Vert (groen metallic) |
Bekleding: | Bruin leder |
Brandstof: | Benzine |
Transmissie: | Handegeschakeld 5V |
Motorinhoud: | 1.997cc |
Aantal cilinders: | 4 |
Vermogen: | 138pk |
Topsnelheid: | 215 km/u |
Acceleratie: | 7.0 sec 0-100km/u |