TVR Griffith 500 LHD
Beschrijving

Een origineel Nederlandse TVR Griffith uit 1995 met volledige historie.
Deze Griff is door de importeur in belgië geleverd, waarna deze in 1996 zijn eerste (Nederlandse) eigenaar kreeg. In 2011 is deze auto naar een Duitse eigenaar gegaan. Van deze persoon heb ik hem overgenomen en weer terug naar nederland gebracht. Deze Griffith heeft daarbij zijn originele kenteken teruggekregen en staat nu klaar om weer de Nederlandse wegen op te gaan. 

Zoals het een echte TVR betaamd, is het een auto die je even moet leren kennen, voordat je er ten volle van kunt genieten. De bediening is toch net wat anders dan de gemiddelde auto en met 340 pk op 1080 kilogram gaat het net wat sneller dan je met de meeste auto's gewend bent.
Heb je hem leren kennen, dan is dit een goud eerlijke auto waar je nooit genoeg van krijgt en later in het bejaardenhuis nog over zult spreken...

De Griffith heeft bij de Duitse eigenaar elk jaar verse olie van hoge kwaliteit en regelmatige inspecties ontvangen. Wat er moest gebeuren werd gedaan en verschillende onderdelen werden de afgelopen jaren achtereenvolgens vernieuwd (oa radiateur, kruiskoppelingen van de stuurinrichting, koppelingshoofdcilinder, carterpakking, nokkenas, etc). In 2021 is er nog groot onderhoud aan de Griffith gepleegd waarbij onder andere dus alle schokdempers en veren zijn vervangen.

Het betreft een Nederlandse eerste levering (linksgestuurd), bouwjaar 1995, uitgevoerd in donkerpaars metallic (BMW Daytona Violet) met zwart volleder en ook donkerpaars (Chianti) tapijt binnenin. In deze combinatie zou de auto (zoals de meeste TVR's) uniek moeten zijn en er werden maar heel weinig Griffith-voertuigen met het stuur links gebouwd (tussen de 200 en 300 voor zover ik weet). De auto heeft geen stuurbekrachtiging of airconditioning, dus nog oldskool driving. Op dit moment heeft hij ongeveer 110tkm gelopen en verkeert grotendeels in originele staat, zonder enige veranderingen of modificaties (op de schroefverenset na).

Origineel Owners Handbook in de lederen map en Space Saver reservewiel worden meegeleverd. Bij deze auto zijn naast het handboek ook vele facturen aanwezig, alsook beide sleutels. 

TVR Griffith:
TVR was een Brits automerk, dat in 1947 werd opgericht door TreVoR Wilkinson. Het bedrijf was lange tijd gevestigd in Blackpool. In juli 2004 is TVR opgekocht door de Russische bankierszoon Nikolai Smolenski. In 2006 werd bekend dat deze er over dacht om de productie in Engeland te stoppen. Sinds juni 2008 worden er geen nieuwe TVR's meer gemaakt.

De TVR Griffith is een sportwagen ontworpen en gebouwd door TVR, die in 1991 in productie ging en in 2002 stopte. De Griffith is een lichtgewicht, krachtige en goed uitgebalanceerde auto. 
De naam Griffith verscheen opnieuw op een sportwagen die werd geïntroduceerd onder een nieuw leven ingeblazen TVR-merk. in 2017.

Net als zijn voorloper naamgenoten, de Griffith 200 en Griffith 400, was de moderne Griffith een lichtgewicht 1060 kg glasvezelbody, 2-deurs, 2-zits sportwagen met een V8-motor. Oorspronkelijk was het een 4,0 L 240 pk Rover V8-motor, maar dat kan optioneel worden verhoogd tot 4,3 L 280 pk  in 1992 met een verdere optie grote klep cilinderkoppen . In 1993, met een door TVR ontwikkelde 5.0 L 340 pk versie van de Rover V8 beschikbaar kwam. Alle versies van de Griffith maken gebruik van het Lucas Industries 14CUX motormanagementsysteem. Alle modellen gebruiken een handgeschakelde vijfversnellingsbak van Rover en TREMEC.

Hoewel de Griffith mechanisch bijna identiek was aan zijn zusterauto, de Chimaera, had hij een ander lichaamsontwerp en werd hij in veel kleinere aantallen geproduceerd.

Autoblog:

Eind jaren 80 stond Peter Wheeler met TVR aan de vooravond van een heel bijzonder decennium: De TVR Chimaera en Griffith werden geboren. 

De Griffith werd onthuld op de Birmingham Motor Show in 1990. De auto was een absolute sensatie.

Een van de kenmerken van een TVR was het hoge motorvermogen. De stoere roadster/sportwagen voor de pretentieloze maar adrenaline-verlangende purist.
Om het vermogen in goede banen te leiden en het prestatieniveau van de motor bij te kunnen benen, werd de Griffith gebouwd op het platform van de TVR Tuscan.
De Tuscan Series was een raceserie voor mannen (m/v) met extreem veel borsthaar. Zeer veel vermogen, een laag gewicht en relatief weinig grip.
Het duurde even voordat TVR alles op orde had, maar de eerste exemplaren werden in het begin van 1992 geleverd.

Aanvankelijk was er keuze uit twee uitvoeringen: de Griffith 4.0 en de Griffith 4.3. Ondanks de naam 4.0, was het eigenlijk een 3.9 (want 3938 cc). Deze leverde 240 pk, een vermogen waar tegenwoordig niemand meer van opkijkt. Echter, het aanwezige (hoge) koppel van 365 Nm bij 4.000 toeren en het lage gewicht zorgde voor aansprekende prestaties. De andere optie, de 4.3, leverde 280 pk en meer dan 400 Nm vanaf 4.000 toeren. Omdat de output redelijk dicht bij elkaar ligt, geldt dat ook voor de prestaties. 0-100 duurde in beide Griffiths iets meer dan 4,5 seconden. Bij de Griffith gaat het niet zozeer om hoe snel de auto kan, maar om hoe snel je durft te gaan. Net als alle andere TVR’s beschikt de auto niet over ABS, ESP, ASR, EBD en EHBO. Je moest echt alles zelf doen.

Maar er kwam meer. Veel meer. In de herfst van 1993 lanceerde TVR de Griffith 500, het ultieme topmodel. Piece de resistance was natuurlijk de motor: een 5.0 (4988 cc) grote V8, goed voor maar liefst 340 pk bij 5.600 toeren. Dat vermogen was zeer indrukwekkend voor die tijd, maar het koppel sloeg werkelijk alles: 490 Nm bij 3.750 toeren.

Niet dat er niet meer in het vat zat, maar de motor ‘liep de bak uit’. De Rover LT77 bak kwam eigenlijk een versnelling tekort. In 1994 werd deze transmissie vervangen door de Tremec T5, een veel fijnere transmissie die bijkans onverwoestbaar is.
De Griffith 500 wordt voorzien van een lichte makeover. Het glasvezel koetswerk wordt iets strakgetrokken. De dagrijverlichting bevond zich nu in de grille. Je kan de auto eventueel herkennen aan de nieuwe optionele velgen van OZ Racing. Het onderstel werd aangepast, met nieuwe dempers en veren. Zo wilde TVR het weggedrag iets aanpassen.

Met de komst van de Tuscan in 1999 werd iets later (in 2000) het einde van de Griffith 500 aangekondigd.

De laatste exemplaren werden in 2003 afgeleverd. Daarmee viel na dik 10 jaar productie het doek voor een van de meest legendarische Britse sportwagens. Voor sommigen was dat moeilijk te verkroppen. Er zat nog zeker potentieel in het ontwerp van de auto. De TVR’s van 2000 tot 2006 waren veel spectaculairder, maar het was onmogelijk om ze tijdlozer te noemen. Sterker nog, sommige modellen zijn minder goed oud geworden.

Daar heeft de Griffith 500 geen last van……

Verkoop info:
Inruil van een personenauto is altijd bespreekbaar.

Voor bezichtiging svp een afspraak maken.

Bij vragen kun je bellen, appen of mailen.

Deze advertentie tekst is zorgvuldig samengesteld. U kunt er echter geen rechten aan ontlenen. Mochten er onverhoopt onduidelijkheden of onjuistheden in staan, dan verontschuldigen we ons hiervoor.

Samenvatting

Algemene kenmerken

Merk & Model: TVR Griffith
Uitvoering: 500 LHD
Bouwjaar: 07-1995
Kenteken: NV-VS-25
Kilometerstand: 109.223km
APK: 31-08-2023
Prijs: GERESERVEERD
BTW/Marge: Marge
Carrosserie: Cabriolet
Aantal deuren: 2 drs
Aantal zitplaatsen: 2
Kleur: Daytona Violet (Paars)
Bekleding: Zwart leder
Brandstof: Benzine
Transmissie: Handgeschakeld 5V
Motorinhoud: 4997cc
Aantal cilinders: V8
Vermogen: 340 pk
Topsnelheid: 265 km/u
Acceleratie: 4,1 sec 0-100 km/u

Opties en extra's

  • Bumpers in kleur van de carrosserie
  • Centrale deurvergrendeling, afstandbediend
  • El. verstelbare spiegels
  • Elektrische ramen voor
  • Lederen bekleding
  • Lichtmetalen velgen voor 15 inch
  • Lichtmetalen velgen achter 16 inch
  • Middenarmsteun voor
  • Mistlampen
  • (Onderhouds)boekje aanwezig
  • Radio/CD
  • targa dak
  • Sportstoelen
  • Startonderbreking
  • Verstelbaar stuur
  • Warmtewerend getint glas
  • Oneindig veel plezier